e-mobbning

hej hopp gummisnopp ! idag far familjen levin/ renvall upp till uppsala för att fira farfar som blivit 70 år! (man grattar så hjärtligt). vi åt på en restaurang och gud vad gott det var, jag är fortfarande mätt och de va ändå 4 timmar sedan. men iallafall, det var faktiskt inte det jag tänkte skriva om i det här inlägget utan när vi åkte hem så lutade jag mig tillbaka och lyssnade på musik, och jämt när jag lyssnar på musik börjar jag tänka, och då tänker jag riktigt djupt. då jag kommer fram till saker så jag börjar göra en debatt av saken. men för några dagar sedan läste jag min väns blogg och såg att några hade komenterat ett inlägg, det var inte fina saker jag såg utan det var som 'DU ÄR FUL!!' eller 'FYFAN VAD ÄCKLIG DU ÄR!' som sådant. jag vet inte hur min kompis tar det eller bry sig om det men för mig gör det ont, hon är ju trots allt min kompis och finns i mitt liv och betyder för mig. det var flera stycken olika och jag förstod att det var flera utav dom som startat någon 'pakt' emot henne av något slagt. detta jag såg var e-mobbning, alltså nätmobbning. ett utav dom fegaste sätten att utsätta någon för. då man kan gömma sig bakom en skärm och skriva det man vill istället för att ställa sig face to face och säga det. i sverige har vi något som heter uttrykandefriheter och man får tycka vad man vill, men när det går ut som 'du är ful' tycker jag att det kan ha gått förlångt. vi snackade om just mobbning i skolan i onsdags och pratade om varför mobbare gör som dom gör, det är osäkerhet och 'dom' lever på andras självsäkerhet. jag vill inte ta detta inlägg som ett inlägg mot dom mobbare jag såg i hennes blogg, jag vill bara medela att detta är fel att göra, tycker man någon är ful säger man inte det. skulle du själv må bra över att höra att du är t.ex äcklig? vad kan man göra åt saken. en gång när jag var mindre, kanske 11 år så hade vi livskunskap i skolan och då läste jag en bok, i den boken stog det; sår på kroppen läker och försvinner, men sår i själen läker aldrig' kanske detta är sant, och man ska vara riktigt försiktig över det man säger.  japp, det var väll det jag ville säga och jag hoppas att ni som läser tar åt er av detta.


Kommentarer
Postat av: anna

go alice! :)

2009-03-08 @ 09:12:17
Postat av: Anonym

vart har du köpt dina wesc hörlurar?

2009-03-08 @ 14:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0