du behöver inte läsa

Ja, irriterad jag lätt bli och just nu snackar vi hästfolk. Det som gör mig så förbannat irriterad är på dom människor som förmännskligar sitt djur. En häst är ett djur och därmed basta! En häst är ett flockdjur, den ska gå med en kompis. En häst är biologist byggd att röra sig fritt (därmed finns våra hagar). En häst ska inte gå in i ett stall efter klockan 4. Det är inte konsigt att alla dessa skador sker. Får hästen inte röra sig i naturlig väg blir den inte van att vara häst, på riktigt!

Att sätta på alla dessa skydd i hagen, när man rider. Det är som fan inte konsigt att den råkar sparka sig själv när hästen inte förstår hur man ska röra sig på rätt sätt för att inte styka osv. Då menar jag inte att man ska vägra skygg utan tänka lite logiskt.

En sak till som rör mig en del. Fy i satan vad vissa ska hoppa, dom höjer och höjer. Kan knappt rida sin häst på korrekt sätt och ändå ligger höjden på 120. Du kan skada din häst och du rider på fel sätt (notera KAN och jag säger inte att det ÄR så okej? tack! ) Kan du inte rida din häst i form eller låta hästen arbeta med ryggen (det finns många som inte kan) men då kanske det är bra att arbeta din häst i gramantygel någon gång i veckan eller gummisnodd så han/hon får chansen till att höja ryggen. Och för dig som hatar gramantygel, fine du kanske inte kan rida på en sådan på korrekt sätt så är det väll synd för dig. Dressyr är grunden till det mästa och dressyrar(markarbete) du inte minst en gång i veckan är det klart som fan inte andra grenar funkar.

Shit vilket oklart inlägg, men JAG tycker som jag tycker. Ska du säga emot, gör det du men du ska inte tro att jag bryr mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0